2014. április 23., szerda

Veresvágási opálok, Cervenica-Dubnik

Na ezt állja meg valaki
Régóta szerettem volna elnézni Európa legnagyobb nemesopál lelőhelyére.
Előző év szeptembere óta egy műszakban elkezdődött ismét a nemesopál bányászat a Wilhelm bányarészben (legalábbis a tulajdonosi honlap ezt hirdeti ) Így ez ma Európa egyetlen működő nemesopál bányája.
 A Dubniki nemesopál azért egyedülálló, mert mind a 3 szín jellemzi az irizálásában (kék, piros, zöld) ami az Ausztrál opálokra nem jellemző.
Nagyon nehéz , főleg ilyen picurkákat fotózni.

 Amikor a Prágai út előtt Reginától kölcsön kaptam egy Cseh és Szlovák lelőhely leírásos könyvet, akkor találtam egy részt Dubnik-ról. A leírás azt írja le, hogy a József táró mellett , és ott a patakban szépeket lehet még találni.
Ez nagyjából igaz, de óriás példányokra senki se számítson, a túlnyomó rész az tejopál, kis nemesopálok viszont benne vannak még a pakliban.
Azért innen van a  legnagyobb idáig gyűjtött nemesopálom.
Apró irizáló opálok

Húsvétot általában Nyíriben töltjük, így onnan 50 km a táv torony egyenest fel északnak a kertek alatt,
nagyon egyszerű út ,Hollóháza mellett Skárosnak menvén.
KÖSZÖNET A TÁRÓS KÉPEKÉRT SZILKÓNAK, én ezeket a táró bejáratokat nem is láttam, nem hiába ő már csípőből megtalálja ezeket a helyeket.
A környék természetesen agyba főbe fel van túrva, mindenütt bánya bánya hátán, és most 2013 szeptemberében a Wilhelm bányát ismét megnyitották. Tehát ez a mai Európa egyetlen működő nemesopál bányája.









Ezt se láttam









A bányába általában, mármint ami nyitott, csak tejopálok vannak, vagy még az se, mivel a környéken élők gyakran megélhetési bányászatot folytatnak ott. Az út mentén árulják portékáikat, de ezek se különbek azoknál a kis daraboknál amiket amúgy is lehet találni a meddőkön.
No meg ilyenek is vannak:
ami be is van omolva, és ki van betonozva a fala.

Itt sok tejopál gyűjthető, de gondolom nem ez lesz a fő célpont

Én a patakban végignéztem, mert jobban lehet látni a nemesopált, meg ott talán kevesebben nézték meg,  és tényleg csak a patakban találtam nemesopált.

nekem háttal van a kis patak , itt is érdemes keresgélni, de ez védett terület. Tehát ha ránk szólnak azt joggal teszik!


Az első tejopált valaki otthagyta, mintha Korim Lacinak az ajándékait találtam volna meg, ő szokott kiszögeléseken ilyeneket hagyni :)






Ez egy érdekes tejopál, mert ha kiszárad akkor teljesen fehér lesz, ha benedvesíted akkor meg üvegopál lesz. József táró patak felőli meddőjéről. 

Szépen irizáló foltok


Visszafelé nem volt olyan sima az út, a határ közelében elkapott egy hatalmas jégeső, jó sötét volt minden. Így az egyik leágazásnál rossz irányba fordultam és mikor már észrevettem Herlánynál , a szép hús opálok lelőhelyénél , találtam magam fenn a hegyen.


Én elfogok menni biztos még párszor, Szilkó példája mutatja, hogy ő teljesen más helyeken volt mint én, olyan helyeket látott, amit érdekesnek látok, de nem láttam. Pedig egy helyre mentünk, csak egy nap eltéréssel.

Ami kézenfekvő kérdés az az, hogy mi van azzal a tiltó táblával a bejegyzés legelejéről. Na az van, és többen is akik ott voltak alap súrlódásokat említettek, de komoly elzárásos, vagy pénzbeli büntetésről nem hallottam. Megmondom őszintén, én egy két fiatal városi látogatón kívül , senkivel se találkoztam. Az lehet, hogy a húsvét előtti időpont miatt, de senkit se érdekelte az ottlétem, természetesen én se prezentáltam magamat reflektor fényben, de kerültem a nyílt helyi gyűjtést.
Itthon nagyítóval megnéztem és lekezeltem a köveket, így sokkal több nemesopált találtam, mint az elején feltételeztem.

7 megjegyzés:

  1. Már 24 órája várom ezt a bejegyzést:) Klassz lehetett nagyon!

    VálaszTörlés
  2. Szia Béla!Találtam n.opált a Friedrich táró meddőjén,a meddő mögötti patakoldalban kifordult fa gyökérzete között,és a Friedrich feletti hegyoldalon is egy meddőhányón.Lehet találni,csak sokat kell hozzá bolyongani.

    VálaszTörlés
  3. Patakban pedig semmit nem találtam :)

    VálaszTörlés
  4. Köszi a képeket , meg az infót. Szerintem telekocsival még elmehetnénk oda, nem?

    VálaszTörlés
  5. Bystára is elnéztem, arról is lesz bejegyzés, meg a srácok voltak nagy kristályos ametisztet gyűjteni.

    VálaszTörlés
  6. Jaja,együtt jó lenne körülnézni,meg kéne ejteni valamikor.

    VálaszTörlés
  7. Várom azt a bejegyzésedet is Bistáról.Milyen srácok gyűjtöttek ametisztet?

    VálaszTörlés